Interessant is, dat wanneer je diverse mensen vraagt en zelfs ook Chat GPT wat wordt verstaan onder online marketing hoor je: het gaat om het gebruik van digitale kanalen om producten of merken te promoten en daarbij in te zetten SEO, SEA, de socials en e-mail marketing. Dat is wat kort door de bocht, maar dit is niet waar ik nu de focus op wil leggen. In deze 'definitie' staan met name de middelen en de kanalen centraal.
Eerst heb je knotsgoede content nodig
Wij stellen liever het einddoel centraal, want uiteindelijk gaat het -wat ons betreft- om contacten leads en klanten. Als je diensten levert of producten, waarbij bijvoorbeeld altijd advies nodig is, dan heb je knotsgoede content nodig. Content die enerzijds je bezoeker ondersteund in zijn overtuiging dat jullie zouden kunnen helpen. Dat lukt niet met een simpele quote, one-liner of slogan. Nee, daar is meer voor nodig! Wat wij vaak gebruiken als denkraam: "Als je een gesprek van 30 minuten nodig hebt om uiteindelijk te kunnen komen tot het maken van een afspraak, dan lukt het ook niet met 100 woorden een bezoeker te overtuigen dat het verstandig is nu contact met je op te nemen.
Neem jezelf even als referentiekader: Als jij een informatievraag hebt en je komt op een webpagina en stel: je bent nog niet eens zo ontevreden over de geboden informatie. Is dat voor jou nu voldoende om inderdaad contact op te nemen? In vrijwel alle gevallen is je antwoord "Nee". Nog even los van dat je misschien had gewild dat er verteld werd wat er zou gebeuren nadat je je gegevens had achtergelaten.
Kortom: Nu kan je de beste campagnes opzetten in welk kanaal dan ook, maar als de content niet ok is, heeft het allemaal weinig zin.
Effectieve online marketing
Stel er worden goede campagnes gemaakt en je hebt geen goede content op je pagina. Dan zou dat best nog wel tot wat conversies kunnen leiden, maar je begrijpt: zorg er eerst voor dat je content op de pagina, waar de campagne landt, goed is. Dus invulling geeft aan de informatiebehoefte en dat die naadloos aansluit op de advertentie. Zorg dat er geen afleiding is naar andere onderwerpen of pagina's op je website. Help je bezoeker nu gebruik te maken van je Call To Action. Help ze door de bezwaren weg te nemen. Leidt dit tot conversies? Uitstekend! Dan zou je nu je marketing budget kunnen opvoeren en het aantal kanalen dat je inzet kunnen uitbreiden.
Ga vooral ook A/B testen
Als laatste, wat toch nog vaak niet gedaan wordt: ga A/B testen. Dat klinkt misschien technisch, maar dat valt heel erg mee. Er zijn gewoon tooltjes voor, mocht het niet standaard mogelijk zijn in je website.
In feite is het vergelijkbaar met een echt sales gesprek. Als je vandaag een paar salesgesprekken hebt en je hebt 2x hetzelfde verhaal verteld en dat leidt tot niets, ga je dan in het derde gesprek je verhaal veranderen? Ik denk van wel!
Stel dit werkt, ga je dan in het volgende gesprek dit nog eens proberen? Precies! Dit is in feite ook A/B testen. Wat ons betreft een onmisbaar tool in je online marketing strategie.